Onderwijsrobot

Onderwijsrobot is een leermiddel waarmee alle basisschoolleerlingen op een innovatieve manier leren. Met dit platform is het voor iedereen mogelijk om een robot in de klas te gebruiken. In 2015 ben ik gevraagd een applicatie te ontwerpen waarmee docenten lesmateriaal kunnen opzetten voor deze robot.

Client:Hogeschool de KempelOpdrachtgever:Permanent MarkersOntwerp:Dezzign

De aanpak

Aan de hand van een pakket van eisen en functionaliteiten vanuit de klant ben ik aan de slag gegaan en hebben we het project ingedeeld in vier sprints. Binnen elke sprint, welke elk twee weken duurt, ontwerpen we een deel van het gehele product. Tweewekelijks werden designs opgeleverd en geëvalueerd.

Na een periode van acht weken hebben we genoeg ontwerpen om een werkend product te kunnen ontwikkelen.

SprintSprint

Vormgeving

Het lettertype kiezen was voor mij een makkelijke keuze: “Roboto”, wereldwijd bekend als het lettertype voor Android OS.

Een helder blauwe basiskleur als indicatie voor interactie of belangrijke informatie wordt ondersteund met grijstinten.

Colors and fontsColors and fonts

De belangrijke pijlers van het project waren “makkelijk in gebruik en helder van vormgeving”. Om dit te realiseren heb ik drie designprincipes toegepast:

Design principesDesign principes

User testing

Zodra het eerste bruikbare product af was, is het product getest door een selecte groep docenten. Al snel bleek het systeem een succes! De vormgeving werd zo goed begrepen dat zelfs de leerlingen aan de slag gingen met het maken van content.

Door dit succes hebben we in een latere fase nog een activiteit toegevoegd genaamd Foto quiz. Door middel van facial recognition kan de robot plaatjes herkennen die de kinderen aan hem laten zien. Als laatste hebben we de Webwinkel toegevoegd waardoor scholen zelfgemaakt lesmateriaal met elkaar kunnen delen.

Robot kidsRobot kids

Resultaat

De applicatie waarin een helder overzicht van alle gemaakte en gekochte activiteiten zichtbaar zijn en ook direct een nieuwe activiteit gemaakt kan worden.

Example



Een nieuwe activiteit bestaat uit episodes en fragmenten die makkelijk te bewerken of toe te voegen zijn door de maker.

Example

Elk fragment is makkelijk op te bouwen uit drie elementen: tekst- en/of geluidsinvoer, een afsluitende gebeurtenis en geavanceerde opties zoals extra bewegingen.

Example

Vanuit de applicatie kan makkelijk en snel gekeken worden naar de status van een robot en kunnen simpele handelingen worden uitgevoerd zoals het aanpassen van het geluid en de robot laten zitten of staan.

Example

Bekijk hoe het werkt